Över 60 år på scen
Född i Karlskrona 1943. Började med mandolin och fiol, sedan blev det trumpet fr o m 1955. Spelade med olika dansband, jag debuterade våren -58 med dispens från Musikerförbundet, eftersom jag inte fyllt 15, och kunde därmed på våren 2018 fira 60-årsjubileum på estraden. På den tiden var det för det mesta jazz man spelade som dansmusik.
Lokets orkester
Jag hade den stora turen att som knappt 16-åring "värvas" till ett professionellt band: "Lokets", som bestod av musiker från Marinens musikkår i Karlskrona. Det var mycket lärorikt. Vi hade till och med specialskrivna arr av Al Cohn och Dave Pell till vår lite speciella sättning: trumpet, bastrumpet, 3 saxar, gitarr, bas, trummor.
Lektioner i Köpenhamn
På 60-talet under gymnasietiden pendlade jag till Köpenhamn och tog trumpetlektioner för Knud Hovaldt, solotrompetist i Det Kongl. Kapel, dvs Operan i Köpenhamn. Har även tagit lektioner för Jerome Callet i New York vid några tillfällen.
Wåge Finér
Spelade under 62-63 med Wåge Finérs sextett i Nässjö, förmodligen det sista bandet i världshistorien som vågade sig på att spela Eric Dolphy-låtar som dansmusik!!
Studier i Stockholm
Flyttade till Stockholm hösten 1963 för att studera psykologi på Sthlms Universitet. Detta ledde till en fil. kand som även innehöll ämnena musikforskning, allm o jämförande etnografi, samt praktisk filosofi.
Efter detta kom jag in på KMH för studier i komposition och även kontrapunkt som på den tiden var ett eget ämne. Lärare Ingvar Lidholm resp Valdemar Söderholm. Det var Gunnar Valkare och jag som antogs bland cirka 50 sökande.
Kritiker
Runt 1965 vikarierade jag ett par år för Lars Weck som jazzkritiker i DN. Skrev även om utomeuropeisk musik vilket ledde till att jag fick ansvar för Grammofonarkivets inköp av sådant material. Som amanuens i Musikforskning undervisade jag också i utomeuropeisk musik och jazz.
Frilans
Under 60- och 70-talen hade jag en rad av egna grupper och deltog i sessioner ("grammisar") och inspelningar lite varstans, som man gör när man är en frilansande jazzmusiker. Förutom att arbeta med teater och film vikarierade jag ofta i Gugge Hedrenius' band. Jag var med i Lars Werners kvintett, Gösta Nilssons "Ibis", "TRIO" med Ivan Oscarsson och Ivar Lindell.
Var även i det närmaste ständig vikarie i radions Underhållningsorkester som höll till på Karlaplan 4. Några av trumpetarna var uppenbarligen lite för glada i starka drycker. Denna orkester gick så småningom upp i Radioorkestern.
Wallgren/Ernryd kvartett
1964 bildade pianisten Jan Wallgren och jag en kvartett med Gösta Wälivaara och Janne Carlsson. Janne Wallgrens indiska influenser kom snart att prägla gruppen och vårt sätt att improvisera blev allt mer modalt (efter skalor) än ackordiskt. Under 70-talet turnerade Janne Wallgren och jag flitigt ute i Europa och samarbetade ofta med polska musikanter.
Jan Wallgren, Jan Carlsson, Gösta Wälivaara och Bengt Ernryd
Film, teater och TV
I slutet på 60-talet började jag också göra musik till film. Jag samarbetade med fler av den tidens bästa regissörer och rollistorna innehöll idel ädla skådespelarnamn. Filmsamarbetet med regissören Johan Bergenstråhle ledde fram till att jag började arbeta på Stadsteatern 1969, och där stannade jag som musikchef i 38 år, samtidigt som jag fortsatte med jazzmusiken vid sidan av.
Under 70-talet ägnades mycket tid åt teatern och inte minst 5 myror, som sysselsatte många av jazzvännerna på inspelningarna. Skrev då också signaturen till Sagostunden som ju sändes ett hundratal gånger på TV. Finns numera även i sångversion av norska vokalsextetten PUST!
SAM
1978 bildade sju musiker SAMs Jazzförening (inom Svenska Artist- och Musikerskolan, senare Kulturama). Projektet reslulterade bl a i Ad lib 79, som var ett evenemang med kurser och konserter på olika scener i Stockholm.
Jan Wallgren
Bernt Rosengren
Eje Thelin
Rune Carlsson
Bengt Ernryd
Harald Svensson
80- och 90-tal
80-talet gestaltade sig ungefär som 70-talet - lite inhopp här och där samt enstaka gig med egen grupp, bl a en kvartett med Bengt Berger och Kjelle Westling. Under flera år ledde jag även gruppen "Trio Ex Tempore" med Lennart Simonsson keyboard och Anders Åstrand slagverk. Men det blev desto mer musik för teater, film och TV.
Musik på dator
I slutet av 1900-talet utvecklades tekniken snabbt och jag blev också allt mer fascinerad av de oändliga möjligheterna som en musikdator kan erbjuda. Jag skapade t ex bakgrunder till egna improvisationer.
Klara morgon
Från skivan Ernryd x 12 på Gazell GAFCD 1082. Release 18 maj 2005. Dator (Cubase 5) och trumpetpålägg.
Rising Sun
Från skivan A Glass of Wagner to the Rising Sun, dec 2006. Dator (Cubase 5) och trumpetpålägg
Post-teaterlivet
2007 avslutade jag mitt arbete på Stadsteatern och då blev det allt mer spelat igen. En ny grupp - "BE FIVE" bildades, som var ett av de bästa band jag haft ditintills! BE FIVE! Live - En liveinspelning från Glenn Miller Café i Stockholm 2011 finns på CD.
Under våren 2009 gjorde jag i Musik i Upplands regi en konsertserie för barn baserad på sånger ur "Fem myror..." tillsammans med Stina Wollter och Trio X med bl a min gamle musikpolare Lennart Simonsson, en av detta lands absolut främsta jazzpianister. Turnéer runt om i Mälardalen och Dalarna blev det även under 2010.
Startade också en trio med basisten Patric Thorman och Anders Åstrand som vi kallade "Absolut Vibra". Skivan Be Bap är även den inspelad live 2014 på Glenn Miller Café, nu i egen produktion.
Kompositioner
Min samlade värk på STIM uppgår nu till 497 alster. Då är inte min teatermusik inräknad eftersom den inte sköts av STIM.