lidholm1968.jpg

Orkester

Studerade komposition på KMH 1966 - 1969 för Ingvar Lidholm (bilden ovan). I bakgrunden tonsättarna Arne Mellnäs, som jag hade som lärare i orkestrering och amerikanen Robert Ericson som var gästlärare. Även den fantastiske ungerske tonsättaren György Ligeti var gästlärare en termin. Det var mycket givande och ledde till att jag skrev en stråkkvartett under hans översyn.

Beställningsverk

"Från en samtida värld" beställdes av Norrköpings symfoniorkester 1969 och framfördes i Norrköping 12 mars 1970 och något senare i Sthlms Konserthus. B-M Aruhn-Solén sjöng texter av Ho Chi Min och det förekom också inspelad text från Sara Lidmans verk. Dirigent var Everett Lee. Fick strålande recension av Runar Mangs i DN. Som synes en ganska tydlig dragning åt "vänster" vilket fick en del musiker i orkestern att medverka under protest...

A Glass of Wagner

Finns på skivan A Glass of Wagner to the Rising Sun (Gazell GAFCD 1093) och jag ser det som ett orkesterverk även om det är gjort med dator. Philip Glass' musik hör ju inte till det mest harmoniskt avancerade, men det gör ju förspelet till "Tristan och Isolde" (Wagner förståss), som här fått bilda underlag för detta stycke.

contemporary_music.jpg
Contemprary music

Datorn som verktyg

Numera används datorer för alla former av musikskapande. Själv började jag med det 1999 på teatern. Jag använder mig bl a av musikprogrammen Cubase och Sibelius. Datorn är ett fantastiskt redskap, både för att göra färdig musik såväl som för notskrivning. På teatern är det t ex ganska vanligt att musiken eller noterna ska transponeras upp när premiären närmar sig - ett enkelt knapptryck gör det jobbet!

Krasch!

Som alla dock vet är ju en viss instabilitet förknippad med datorer - de hänger sig eller kraschar rentav. Under arbetet för dockteatern Tittut kraschade hårddisken totalt (men som genom ett under hade jag sparat hela projektet på en extern hårddisk dagen före! Pust!).

🙂